Medicinos žinios

2007-11-09 23:59

10 būdų sumažinti cholesterolio kiekį

Teksto dydis:

Net jeigu jums tik dvidešimt, pats laikas susirūpinti cholesterolio kiekiu kraujyje. Šis riebalas (lipidas) dažnai vadinamas sveikatos baubu, nes padidėjęs jo kiekis skatina pavojingų ligų vystymąsi.

Cholesterolis – tai riebi, į vašką panaši medžiaga, randama kiekvienoje gyvoje ląstelėje. Pasak medikų, jis cirkuliuoja žmogaus kraujyje, į kurį patenka dviem keliais: gaminasi kepenyse arba atkeliauja su gyvulinės kilmės riebalų turinčiu maistu.

Iš tiesų šis lipidas organizmui reikalingas kaip vanduo, baltymai ar angliavandeniai, nes dalyvauja gaminant visas ląsteles, lytinius hormonus, vitamino D, tulžies rūgšties sintezėje. Jis svarbus galvos smegenų bei nervų sistemos ląstelėms. Todėl problema yra ne pats cholesterolis, o tai, koks jo kiekis cirkuliuoja kraujyje.

Anot bendrosios praktikos gydytojos Zitos Česnulevičienės, padidėjusiu cholesterolio kiekiu reikėtų susirūpinti tiems, kieno aukštas kraujospūdis, yra antsvorio ir šiaip blogai jaučiasi.

„Padidėjęs cholesterolio kiekis blogai veikia kraujagyslių sieneles. Kadangi kraujagyslės yra kieviename organe, iš to kyla įvairių susirgimų. Pats cholesterolio padidėjimas nesukelia ligos, jis tik sukelia riziką susirgti širdies ir kraujagyslių sistemos ligomis“, – aiškino medikė.

Cholesterolis skirstomas į mažo, didelio tankio ir trigliceridus. Jei kraujyje padidėja vadinamojo blogojo cholesterolio, jis oksiduojasi ir kaupiasi kraujagyslių sienelėse. Kai jos pažeidžiamos, vystosi aterosklerozė, ji sukelia insultą, infarktus.

„Ką daryti, norint sumažinti cholesterolio kiekį?“ – dienraštis „L.T.“ paklausė Z.Česnulevičienės.

„Užtenka sureguliuoti mitybą ir aktyviai judėti. Juk cholesterolis – energinė medžiaga, kurią lengva sudeginti, jei sportuosime, – tikino terapeutė. – Reikėtų vartoti tik neriebius pieno produktus, gyvulinės kilmės produktus pakeisti į augalinės. Patarčiau nepamiršti ir omega-3 žuvų taukų, kuriuose esančios polinesočiosios rūgštys ypač gerai mažina cholesterolio kiekį.“

Dienraštis „L.T.“ pataria, kaip sveikai gyventi:

1. 24 citrinos, 0,5 kg luptų česnakų.

Česnakus išspauskite, sudėkite į stiklainį ir palaikykite parą tamsioje vietoje (ne šaldytuve). Po to tą pačią česnakų tyrę išspauskite per marlę ir sumaišykite su šviežiai išspaustomis citrinų sultimis (susidaro beveik 0,5 litro). Šį mišinį vėl padėkite į tamsią vietą trims savaitėms. Tuomet nukoškite susidariusias drumzles ir po šaukštą gerkite kasdien prieš miegą. Šio gėrimo užtenka maždaug mėnesiui.

2. Ankstyviems pusryčiams labai tinka žalioji arbata, įvairūs džiovinti vaisiai, riešutai, saulėgrąžos.

Šaukštelį žaliosios arbatos užpilkite neverdančiu vandeniu, palaukite maždaug 7–10 minučių ir gerkite mažais gurkšneliais. Prie jos rekomenduojama valgyti džiovintus abrikosus, figas, datules, galima keletą riešutų ir saulėgrąžų.

3. Jūros gėrybės – krabai, krevetės. Šie produktai ne tik paįvairina dienos racioną bei aprūpina organizmą jodu, bet ir sumažina cholesterolio kiekį kraujyje. Užtenka per dieną suvalgyti 80–100 g vieno iš minėtų produktų.

4. Liesa jautiena, lapinės daržovės, aliejus. Liesa jautiena – gyvulinės kilmės baltymų šaltinis. Per dieną rekomenduojama suvalgyti maždaug 180 g šio produkto. Galima jį periodiškai pakeisti sojų produktais, kuriuose gausu augalinės kilmės baltymų. Augaliniuose aliejuose yra daug riebiųjų rūgščių. Per dieną reikia suvalgyti maždaug 1 valgomąjį šaukštą kokio nors augalinio aliejaus.

5. Vaisiai, daržovės, žalumynai normalizuoja žarnyno veiklą ir padeda pasišalinti nereikalingam cholesteroliui. Būtina kasdien suvalgyti bent 1–2 obuolius, dažniau valgyti burokėlių salotas, morkas, ridikus, kopūstus. Vaisiai ir daržovės neleidžia tukti, be to, juose yra daug vitaminų ir mineralinių medžiagų.

6. Valgykite tik liesas daržovių sriubas bei virtus ar troškintus patiekalus. Nes kepami produktai sugeria daug riebalų. Prieš verdant mėsą, reikia pašalinti jos riebalus. Tada ją reikia supjaustyti mažais gabalėliais, užpilti šaltu vandeniu ir tik tada virti (tokiu būdu maždaug 40 proc. cholesterolio lieka sultinyje).

7. Rekomenduojama gerti šviežiai spaustas morkų, obuolių, burokėlių sultis, pagardintas daigintų kviečių aliejumi. Arba morkų, salierų lapų, imbiero šaknų ir citrinų sultis.

8. Lęšių košė. Lęšius nakčiai užmerkite. Virdami juos į puodą įmeskite ir 2 galvutes svogūno, įdėkite truputį druskos. Pavirkite kelias minutes ir ragaukite.

9. Į dienos racioną įtraukite kuo daugiau žuvies patiekalų. Ją troškinkite arba kepkite alyvų, sėmenų aliejuje. Ypač tinka įvairios lašišinės žuvys. Jas valgykite su žaliomis salotomis.

10. Ryte pabėgioję pusvalandį, pamynę dviratį ar tiesiog greitai pavaikščioję, tikrai pasijusite žvaliau ir sudeginsite nemažai cholesterolio.

Cholesterolio kiekis kraujyje matuojamas milimoliais litre (mmol/l). Normalus svyravimų diapazonas yra nuo 3,5 iki 5,2 mmol/l. Tyrimų, atliktų pagal lėtinių neinfekcinių ligų integruotą programą, duomenimis, normali cholesterolio koncentracija (5,2 mmol/l) nustatyta 27 proc. 20–64 m. vyrų ir 24 proc. moterų.

www.lt24.lt

Net jeigu jums tik dvidešimt, pats laikas susirūpinti cholesterolio kiekiu kraujyje. Šis riebalas (lipidas) dažnai vadinamas sveikatos baubu, nes padidėjęs jo kiekis skatina pavojingų ligų vystymąsi.

Cholesterolis – tai riebi, į vašką panaši medžiaga, randama kiekvienoje gyvoje ląstelėje. Pasak medikų, jis cirkuliuoja žmogaus kraujyje, į kurį patenka dviem keliais: gaminasi kepenyse arba atkeliauja su gyvulinės kilmės riebalų turinčiu maistu.

Iš tiesų šis lipidas organizmui reikalingas kaip vanduo, baltymai ar angliavandeniai, nes dalyvauja gaminant visas ląsteles, lytinius hormonus, vitamino D, tulžies rūgšties sintezėje. Jis svarbus galvos smegenų bei nervų sistemos ląstelėms. Todėl problema yra ne pats cholesterolis, o tai, koks jo kiekis cirkuliuoja kraujyje.

Anot bendrosios praktikos gydytojos Zitos Česnulevičienės, padidėjusiu cholesterolio kiekiu reikėtų susirūpinti tiems, kieno aukštas kraujospūdis, yra antsvorio ir šiaip blogai jaučiasi.

„Padidėjęs cholesterolio kiekis blogai veikia kraujagyslių sieneles. Kadangi kraujagyslės yra kieviename organe, iš to kyla įvairių susirgimų. Pats cholesterolio padidėjimas nesukelia ligos, jis tik sukelia riziką susirgti širdies ir kraujagyslių sistemos ligomis“, – aiškino medikė.

Cholesterolis skirstomas į mažo, didelio tankio ir trigliceridus. Jei kraujyje padidėja vadinamojo blogojo cholesterolio, jis oksiduojasi ir kaupiasi kraujagyslių sienelėse. Kai jos pažeidžiamos, vystosi aterosklerozė, ji sukelia insultą, infarktus.

„Ką daryti, norint sumažinti cholesterolio kiekį?“ – dienraštis „L.T.“ paklausė Z.Česnulevičienės.

„Užtenka sureguliuoti mitybą ir aktyviai judėti. Juk cholesterolis – energinė medžiaga, kurią lengva sudeginti, jei sportuosime, – tikino terapeutė. – Reikėtų vartoti tik neriebius pieno produktus, gyvulinės kilmės produktus pakeisti į augalinės. Patarčiau nepamiršti ir omega-3 žuvų taukų, kuriuose esančios polinesočiosios rūgštys ypač gerai mažina cholesterolio kiekį.“

Dienraštis „L.T.“ pataria, kaip sveikai gyventi:

1. 24 citrinos, 0,5 kg luptų česnakų.

Česnakus išspauskite, sudėkite į stiklainį ir palaikykite parą tamsioje vietoje (ne šaldytuve). Po to tą pačią česnakų tyrę išspauskite per marlę ir sumaišykite su šviežiai išspaustomis citrinų sultimis (susidaro beveik 0,5 litro). Šį mišinį vėl padėkite į tamsią vietą trims savaitėms. Tuomet nukoškite susidariusias drumzles ir po šaukštą gerkite kasdien prieš miegą. Šio gėrimo užtenka maždaug mėnesiui.

2. Ankstyviems pusryčiams labai tinka žalioji arbata, įvairūs džiovinti vaisiai, riešutai, saulėgrąžos.

Šaukštelį žaliosios arbatos užpilkite neverdančiu vandeniu, palaukite maždaug 7–10 minučių ir gerkite mažais gurkšneliais. Prie jos rekomenduojama valgyti džiovintus abrikosus, figas, datules, galima keletą riešutų ir saulėgrąžų.

3. Jūros gėrybės – krabai, krevetės. Šie produktai ne tik paįvairina dienos racioną bei aprūpina organizmą jodu, bet ir sumažina cholesterolio kiekį kraujyje. Užtenka per dieną suvalgyti 80–100 g vieno iš minėtų produktų.

4. Liesa jautiena, lapinės daržovės, aliejus. Liesa jautiena – gyvulinės kilmės baltymų šaltinis. Per dieną rekomenduojama suvalgyti maždaug 180 g šio produkto. Galima jį periodiškai pakeisti sojų produktais, kuriuose gausu augalinės kilmės baltymų. Augaliniuose aliejuose yra daug riebiųjų rūgščių. Per dieną reikia suvalgyti maždaug 1 valgomąjį šaukštą kokio nors augalinio aliejaus.

5. Vaisiai, daržovės, žalumynai normalizuoja žarnyno veiklą ir padeda pasišalinti nereikalingam cholesteroliui. Būtina kasdien suvalgyti bent 1–2 obuolius, dažniau valgyti burokėlių salotas, morkas, ridikus, kopūstus. Vaisiai ir daržovės neleidžia tukti, be to, juose yra daug vitaminų ir mineralinių medžiagų.

6. Valgykite tik liesas daržovių sriubas bei virtus ar troškintus patiekalus. Nes kepami produktai sugeria daug riebalų. Prieš verdant mėsą, reikia pašalinti jos riebalus. Tada ją reikia supjaustyti mažais gabalėliais, užpilti šaltu vandeniu ir tik tada virti (tokiu būdu maždaug 40 proc. cholesterolio lieka sultinyje).

7. Rekomenduojama gerti šviežiai spaustas morkų, obuolių, burokėlių sultis, pagardintas daigintų kviečių aliejumi. Arba morkų, salierų lapų, imbiero šaknų ir citrinų sultis.

8. Lęšių košė. Lęšius nakčiai užmerkite. Virdami juos į puodą įmeskite ir 2 galvutes svogūno, įdėkite truputį druskos. Pavirkite kelias minutes ir ragaukite.

9. Į dienos racioną įtraukite kuo daugiau žuvies patiekalų. Ją troškinkite arba kepkite alyvų, sėmenų aliejuje. Ypač tinka įvairios lašišinės žuvys. Jas valgykite su žaliomis salotomis.

10. Ryte pabėgioję pusvalandį, pamynę dviratį ar tiesiog greitai pavaikščioję, tikrai pasijusite žvaliau ir sudeginsite nemažai cholesterolio.

Cholesterolio kiekis kraujyje matuojamas milimoliais litre (mmol/l). Normalus svyravimų diapazonas yra nuo 3,5 iki 5,2 mmol/l. Tyrimų, atliktų pagal lėtinių neinfekcinių ligų integruotą programą, duomenimis, normali cholesterolio koncentracija (5,2 mmol/l) nustatyta 27 proc. 20–64 m. vyrų ir 24 proc. moterų.

www.lt24.lt

Man patiko Neblogai Man nepatiko