Medicinos žinios

2013-03-28 17:51

Virti kiaušiniai vieniems apsunkina virškinimą, kitiems gali tapti dietiniu valgiu

Teksto dydis:

Velykos – smagi pavasario šventė, kuri neįsivaizduojama be margučių ridenimo ir valgymo. Bet prieš sėsdami prie stalo ir prieš dauždami margučius, pagalvokite, kiek galėsite jų suvalgyti.

Per daug suvalgius kiaušinių gali padidėti cholesterolio kiekis kraujyje, užkietėti viduriai, mausti kepenų srityje ar užklupti kiti negalavimai.

Virškinimo problemų turintiems žmonėms šeimos gydytoja Eglė Galgauskienė pataria nepersivalgyti margučių, nes per didelis jų kiekis gali paguldyti į ligos patalą.

Tie, kurie neturi sveikatos problemų, margučių gali valgyti kiek nori, nes kiaušiniai turi nemažai organizmui naudingų medžiagų.

- Kuo organizmui naudingi kiaušiniai? - paklausiau gydytojos E. Galgauskienės.

- Nuo seno žinoma, koks vertingas savo maistine sudėtimi yra kiaušinis. Baltymas sudaro du trečdalius kiaušinio masės, jame - daug baltymų, bet nėra vitaminų. Visi vitaminai ir mikroelementai – kiaušinio trynyje. Tai - vitaminai A, D, E, B1, B2, B6, B12, folio rūgštis, niacinas, magnis, fosforas, kalis, kalcis, truputis geležies, nemažai seleno.

Bet kiaušinio trynyje yra prieštaringai vertinamo cholesterolio. Šios medžiagos paros norma – 300 mg, o viename trynyje yra per 250 mg cholesterolio.

Cholesterolis dalyvauja ląstelių, lytinių hormonų gamyboje, taip pat tulžies rūgšties, vitamino D sintezėje, todėl kiaušinių visiškai išbraukti iš savo valgiaraščio nederėtų.

Kiaušinio trynyje taip pat yra lecitino. Lecitinas yra labai svarbus cholesterolio apykaitos reguliavimo procese. Jis neleidžia cholesteroliui nusėsti ant kraujagyslių sienelių, nuneša cholesterolį į kepenis ir su tulžimi pašalina iš organizmo.

Todėl kiaušinius galima valgyti ir sergant ateroskleroze, ir esant padidėjusiam cholesterolio kiekiui kraujyje. Tačiau tokiais atvejais kiaušinių kiekis ribojamas iki 1-2 per savaitę.

Sergant tulžies pūslės ir latakų uždegimais, kiaušinių trynių vartojimas taip pat mažinamas iki 1-3 kartų per savaitę. O sergantys cukriniu diabetu, širdies kraujagyslių ligomis bei turintys aukštą cholesterolio kiekį kraujyje turėtų individualiai pasitarti su savo šeimos gydytoju, kiek kiaušinių galėtų suvalgyti per savaitę.

Kiaušinyje esančios medžiagos svarbios odos būklei (vitaminas A), energijos apykaitai, sveikai nervų sistemai (vitaminas B), kalcio apykaitai (vitaminas D). Kiaušiniuose taip pat yra svarbių mineralinių medžiagų - cinko, greitinančio žaizdų gijimą ir stiprinančio imuninę sistemą, jodo, reikalingo skydliaukės hormonų gamybai, stipraus antioksidanto seleno, karotinoidinių antioksidantų, kurių stokojant gali pablogėti regėjimas, vystytis tinklainės pakenkimas ir katarakta.

- Valgant kietai virtus kiaušinius užkietėja viduriai. Kaip išvengti šio nemalonaus pojūčio?

- Norint išvengti šio diskomforto, reikėtų valgyti daugiau skaidulingo maisto – salotų, daržovių, įvairių košių (ypač avižinės), rupesnės duonos, vaisių (obuolių, slyvų), liesos varškės.

- Kiaušiniai suteikia sotumo jausmą.  Ar jis gali būti dietinis produktas? Juk pajutus sotumą, nebesinorės kitų valgių, todėl galima ištirpdyti šiek tiek kilogramų.

- Vidutinio dydžio vištos kiaušinio energetinė vertė ne didesnė nei duonos riekės - apie 78 kalorijas. Kiaušinyje yra apie 7 g baltymų ir 5 g riebalų.

Dietologai pataria suvalgyti maždaug po 0,75 g baltymų kiekvienam kūno masės kilogramui per dieną. Pavyzdžiui, 60 kg sveriantis žmogus turėtų su maistu gauti 45 g baltymų. Iš dviejų kiaušinių iškeptas omletas užtikrins trečdalį dienos normos baltymų.

Valgant kiaušinius pusryčiams, apetitas gali sumažėti taip, kad per įprastą dieną suvartosite 330 kalorijų mažiau negu įprastai. Reguliariai valgant kiaušinius palaikoma gera sveikata, tinkama fizinė forma, aukštas intelektualinis lygis, o svoris nedidėja.

Velykos – smagi pavasario šventė, kuri neįsivaizduojama be margučių ridenimo ir valgymo. Bet prieš sėsdami prie stalo ir prieš dauždami margučius, pagalvokite, kiek galėsite jų suvalgyti.

Per daug suvalgius kiaušinių gali padidėti cholesterolio kiekis kraujyje, užkietėti viduriai, mausti kepenų srityje ar užklupti kiti negalavimai.

Virškinimo problemų turintiems žmonėms šeimos gydytoja Eglė Galgauskienė pataria nepersivalgyti margučių, nes per didelis jų kiekis gali paguldyti į ligos patalą.

Tie, kurie neturi sveikatos problemų, margučių gali valgyti kiek nori, nes kiaušiniai turi nemažai organizmui naudingų medžiagų.

- Kuo organizmui naudingi kiaušiniai? - paklausiau gydytojos E. Galgauskienės.

- Nuo seno žinoma, koks vertingas savo maistine sudėtimi yra kiaušinis. Baltymas sudaro du trečdalius kiaušinio masės, jame - daug baltymų, bet nėra vitaminų. Visi vitaminai ir mikroelementai – kiaušinio trynyje. Tai - vitaminai A, D, E, B1, B2, B6, B12, folio rūgštis, niacinas, magnis, fosforas, kalis, kalcis, truputis geležies, nemažai seleno.

Bet kiaušinio trynyje yra prieštaringai vertinamo cholesterolio. Šios medžiagos paros norma – 300 mg, o viename trynyje yra per 250 mg cholesterolio.

Cholesterolis dalyvauja ląstelių, lytinių hormonų gamyboje, taip pat tulžies rūgšties, vitamino D sintezėje, todėl kiaušinių visiškai išbraukti iš savo valgiaraščio nederėtų.

Kiaušinio trynyje taip pat yra lecitino. Lecitinas yra labai svarbus cholesterolio apykaitos reguliavimo procese. Jis neleidžia cholesteroliui nusėsti ant kraujagyslių sienelių, nuneša cholesterolį į kepenis ir su tulžimi pašalina iš organizmo.

Todėl kiaušinius galima valgyti ir sergant ateroskleroze, ir esant padidėjusiam cholesterolio kiekiui kraujyje. Tačiau tokiais atvejais kiaušinių kiekis ribojamas iki 1-2 per savaitę.

Sergant tulžies pūslės ir latakų uždegimais, kiaušinių trynių vartojimas taip pat mažinamas iki 1-3 kartų per savaitę. O sergantys cukriniu diabetu, širdies kraujagyslių ligomis bei turintys aukštą cholesterolio kiekį kraujyje turėtų individualiai pasitarti su savo šeimos gydytoju, kiek kiaušinių galėtų suvalgyti per savaitę.

Kiaušinyje esančios medžiagos svarbios odos būklei (vitaminas A), energijos apykaitai, sveikai nervų sistemai (vitaminas B), kalcio apykaitai (vitaminas D). Kiaušiniuose taip pat yra svarbių mineralinių medžiagų - cinko, greitinančio žaizdų gijimą ir stiprinančio imuninę sistemą, jodo, reikalingo skydliaukės hormonų gamybai, stipraus antioksidanto seleno, karotinoidinių antioksidantų, kurių stokojant gali pablogėti regėjimas, vystytis tinklainės pakenkimas ir katarakta.

- Valgant kietai virtus kiaušinius užkietėja viduriai. Kaip išvengti šio nemalonaus pojūčio?

- Norint išvengti šio diskomforto, reikėtų valgyti daugiau skaidulingo maisto – salotų, daržovių, įvairių košių (ypač avižinės), rupesnės duonos, vaisių (obuolių, slyvų), liesos varškės.

- Kiaušiniai suteikia sotumo jausmą.  Ar jis gali būti dietinis produktas? Juk pajutus sotumą, nebesinorės kitų valgių, todėl galima ištirpdyti šiek tiek kilogramų.

- Vidutinio dydžio vištos kiaušinio energetinė vertė ne didesnė nei duonos riekės - apie 78 kalorijas. Kiaušinyje yra apie 7 g baltymų ir 5 g riebalų.

Dietologai pataria suvalgyti maždaug po 0,75 g baltymų kiekvienam kūno masės kilogramui per dieną. Pavyzdžiui, 60 kg sveriantis žmogus turėtų su maistu gauti 45 g baltymų. Iš dviejų kiaušinių iškeptas omletas užtikrins trečdalį dienos normos baltymų.

Valgant kiaušinius pusryčiams, apetitas gali sumažėti taip, kad per įprastą dieną suvartosite 330 kalorijų mažiau negu įprastai. Reguliariai valgant kiaušinius palaikoma gera sveikata, tinkama fizinė forma, aukštas intelektualinis lygis, o svoris nedidėja.

Man patiko Neblogai Man nepatiko